foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


+090 542 356 XX XX
irayerbaa@live.com
İrfan Aydın

Erbaalı İrfan Aydın Web Sitesi....

Mes´ul olduğun şeyle meşgul ol...

1. İSLAM NEDİR?

 

İnsan, diğer varlıklardan aklını kullanma ve yorum yapma becerisiyle ayrılır.

Allah tarafından bildirilen bu ortak kurallar bütününe din denir. Din, insanın sadece Allah’la değil, aynı zamanda hem diğer insanlarla hem de diğer varlıklarla ilişkilerini düzenlemek üzere gönderilmiş değerler bütünüdür

Din, sosyal boyutu olan, toplumu birleştiren ve bütünleştiren bir kurumdur. Geniş halk kitlelerinin ortak değeridir. Farklılıklarla birlikte barış içinde yaşama, özveride bulunma, sosyal dayanışma ve paylaşma ahlakının pekişmesine büyük katkı sağlar.Tüm ilahî dinlerde inanç, ibadet esasları ve ahlak ilkeleri aynıdır.

TEMEL AYET
Kur’an-ı Kerim’de insanoğlu için din olarak İslam’ın seçildiği şöyle ifade edilmektedir: “Allah katında
tek din İslam’dır.” (Âl-i İmran suresi, 19. ayet.)
Allah’ın insanlar için seçtiği dine İslam adını verdiği şöyle belirtilmektedir: “Bugün size dininizi kemale
erdirdim. Üzerinize olan nimetimi tamamladım. Sizin için din olarak İslam’dan razı oldum.” (Mâide suresi,
3. ayet.

 

İnsanlığın rehberleri olan bütün peygamberler, insanları, aynı inanç esaslarına davet etmişler ve onlara,Allah’a karşı sorumluluklarını hatırlatmışlardır.

 

Hz. Âdem’den itibaren bütün peygamberlerin Allah’tan alıp insanlara ilettikleri dine hak din diyoruz.Bu açıdan İslam, hak dinin genel adıdır.Hak din, başlangıçtan Hz. Muhammed’e kadar,iman esasları ve ahlak ilkeleri bakımından aynı kalmış; ibadet şekilleri ve sosyal hayatla ilgili kurallar bakımından ise zaman zaman birtakım değişikliklere uğramıştır. Din koyucusu olan Allah tarafından yapılan bu değişiklikler, birey ve toplumların ihtiyaçları ve kültür düzeyleriyle paralel olmuştur. slam’ın kelime anlamı, barıştır. Ayrıca İslam, Allah’a teslim olmak, ona boyun eğmek, ondan gelenleri diliyle ikrar edip kalbiyle tasdik etmek gibi anlamlara da gelir

 

2. İSLAM’IN TEMEL ÖZELLİKLERİ

2.1. Tevhit Dinidir

 

Allah katında mümin sayılmak için sadece Allah’ın varlığını kabul etmek yeterli değildir, onun tek ilah olduğuna da inanmak gerekir. Bundan dolayı bütün peygamberlerin toplumlarına ilk mesajları: “Ey kavmim! Allah’tan başkasına kulluk etmeyin.” olmuştur. Bu nedenle Allah’a imanda en temel şart, Allah’tan başka varlıkları ilah kabul etmemektir. Biz buna tevhit inancı diyoruz.

TEMEL HADİS
“Kim Allah’tan başka hiçbir ilah olmadığına şehadet ederse, Allah onu cehenneme asla göndermez ve
mutlaka cennete koyar.” (Müslim, İman, 46.)

2.2. Akla Önem Verir

Sorumluluk konusunda Hz. Peygamber şunları söylemiştir: “Üç sınıf insandan sorumluluk kaldırılmıştır: Uyanıncaya kadar uyuyandan, ergenlik çağına varıncaya kadar çocuktan ve akıllanıncaya kadar aklını yitirmiş olandan.”1

2.3. Barış Dinidir

İslam; barış, teslimiyet, huzur ve kardeşlik gibi anlamlara gelir.

 

 2.4. Sevgi Dinidir

 

Ebu Hüreyre’den nakledilir Hz. Peygamber (s.a.) şöyle buyurdu: “Mümin, kendisiyle dostluk
kurulabilen kişidir. (İnsanlarla) dost olmayan ve kendisiyle dostluk kurulamayan kişide hayır yoktur.”
(Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 400.)

 

TEMEL HADİS
“İman etmedikçe cennete giremezsiniz, birbirinizi sevmedikçe
de gerçek manada iman etmiş olamazsınız.”
(Müslim, İman, 22.)

 

Bu hususta Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyrulur:
“De ki: Eğer Allah’ı seviyorsanız bana uyun
ki, Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağış-
lasın.” (Âl-i İmran suresi, 31. ayet.)

 

 

 2.5. Evrensel Dindir

 

Allah değişik zamanlarda yaşamış peygamberlere aynı esasları göndermiştir. Kur’an-ı
Kerim’de buna şöyle örnek verilir: “O, ‘Dini doğru anlayıp hükümlerini uygulayın ve o hususta
tefrikaya düşmeyin’ diye, din esasları olarak Nuh’a emrettiğini, hem sana vahyettiğimizi, keza
İbrahim’e, Musa’ya, İsa’ya emrettiğimizi sizin için de din kıldı.”
(Şûrâ suresi, 13. ayet.)

 

Hz. Peygamber
şöyle buyurmaktadır: “Önceki peygamberlerden hiçbirisine verilmeyen beş şey bana verildi:..“Benden
önceki peygamberler sadece kendi kavimlerine gönderildikleri hâlde, ben bütün insanlığa gönderildim.”12

 

“(Ey Muhammed!) Seni ancak âlemlere rahmet olarak gönderdik.” (Enbiyâ suresi, 107. ayet.)
Yukarıdaki ayetlerde bildirilen İslam’ın evrenselliği, Hz. Peygamber’den gelen rivayetlerde de dile getirilmiştir:

“Ben kırmızı ve siyah, herkese peygamber olarak gönderildim.” (Müslim “Mesacid” 3.

 

Biz İslam’ın evrenselliğini üç noktada ele alabiliriz:
a. İslam, hükümleri tüm zamanlar için geçerli olan bir dindir. Hükümleri, belirli bir zaman dilimiyle sınırlı değildir.
b. İslam’ın kuralları belirli belirli bir bölge ya da ülkede değil dünyanın her yerinde yaşayan insanlar için geçerlidir.
c. İslam’ın bir başka evrensel yanı belirli bir topluma, ırka, insan grubuna değil, tüm insanlara gönderilmesidir

 

2.6. Kolaylıklar Dinidir

 

“Allah, insanı ancak gücünün yeteceği işle mükellef tutar...” (Bakara suresi, 285. ayet.)
“Allah, sizin için kolaylık diler, zorluk istemez...” (Bakara suresi, 185. ayet.)
Hz. Muhammed de “Bu din kolaylıktır.” (Nesai, İman, 28.) buyurmuştur.

 

2.7. Aşırılıklardan Uzak Bir Dindir

“Ey ehl-i kitap! Dininizde haksız yere aşırılığa dalmayın...” (Mâide suresi, 77. ayet.)

 

2.8. Dünya ve Ahiret Dinidir

 

 

“Ahiret kazancını isteyenin kazancını artırırız; dünya kazancını isteyene de ondan veririz ama onun ahirette bir payı bulunmaz.” (Şûrâ suresi, 20. ayet.)

 

“Fakat siz (ey insanlar!) ahiret daha hayırlı ve daha devamlı olduğu hâlde dünya hayatını tercih ediyorsunuz.” (Â’lâ suresi, 16-17. ayetler.)

 

Bu konuda şöyle bir dua öğretilir: “Rabbimiz! Bize dünyada da iyilik ver, ahirette de iyilik ver.” (Bakara suresi, 201. ayetler.) Yine bir başka ayette de “Allah’ın sana verdiği imkânlar içinde ahiret mutluluğunu kazanmaya çalış, fakat dünyadan da nasibini unutma.” (Kasas suresi, 77. ayet.) Bu konuda Hz. Muhammed de şöyle buyurmuştur: “Hiç ölmeyecekmiş gibi dünya için çalış, yarın ölecekmiş gibi ahiret için çalış! ”18

 

2.9. Fıtrat Dinidir

 

Fıtrat, ilk yaratmak demek olup yaratılışın ilk tarz ve şeklini ifade eder.

 

“Yüzünü doğru bir din olarak İslam’a, insanların fıtratına uygun olan dine çevir.” (Rûm suresi, 45. ayet.) Bu ayetten, insanların tabiatında Allah’a inanma duygusunun mevcut olduğu anlaşılmaktadır.

 

TEMEL AYET
“Yüzünü doğru bir din olarak İslam’a, insanların fıtratına uygun olan dine çevir.” (Rûm suresi, 45. ayet.)

 

 

3. İSLAM VE EVREN

slami literatürde âlem, duyu ya da akıl yoluyla kavranabilen Allah’tan başka bütün varlıklara denir. Âlem kavramı sözlükte alamet, belirti manalarına gelir. Çünkü âlem, yaratanın varlığına belirti ve delildir. Varlıklara âlem denilmesi, onların Yaratıcı’ya işaret eden varlıklar olmalarındandır

 

TEMEL AYET
“İnsan, kendisinin başıboş bırakılacağını mı sanır?” (Kıyamet suresi, 35. ayet.)
“Ben cinleri ve insanları ancak bana kulluk etsinler diye yarattım” (Zâriyat suresi, 56. ayet.)
Bu ayetler bize nasıl mesajlar vermektedir?

 

4. İSLAM VE HAYATIMIZ

 

nsan, başıboş olarak yaratılmamıştır. Bu varlık düzeninde insanın yerine getirmesi gereken birtakım sorumluluklar vardır. İslam’da buna “ibadet” denilmektedir. İbadet; Allah’a itaat, mütevazı olma, kulluk gibi anlamlara gelir. Dar anlamda ibadet, bir Müslüman’ın vakit ve mekânla kayıtlı Allah’ın emrettiği, hoşnut olduğu fiilleri yerine getirmesi demektir. Buna şekle bağlı ibadetler denir. Abdest, namaz, oruç, hac, zekât, kurban gibi belli vakit ve zamanlarla kayıtlı olan bütün ibadetler bu tanıma girer.

 

2. ÜNİTE İSLAM’IN TEMEL KAYNAKLARI

1. Kur’an-ı Kerim

 

 

 

 

Yorum ekle

Üye Girişi

Mesaj Kutusu

Giriş yapmamışsınız.

İstatistikler

Kullanıcılar
5624
Makaleler
797
Makale Görünüm Sayısı
3471983

Sayfa Alt Bilgisi

Telif Hakkı © 2024 Open Source Matters. Tüm Hakları Saklıdır.
Joomla!, GNU Genel Kamu Lisansı altında dağıtılan özgür bir yazılımdır.



Copyright © 2024 Erbaalı İrfan Aydın Rights Reserved.