Tasavvuf yoluna girip ilerlemek isteyen sufilerin seyr ü sülukunda
Allah'a ermek (vasıl-ı ilallah olmak) yolunda nefs-i nâtıkasının yerleştiği
Yedi Nefs Makamı
Tasavvuf yoluna girip ilerlemek isteyen sufilerin seyr ü sülukunda
Allah'a ermek (vasıl-ı ilallah olmak) yolunda nefs-i nâtıkasının yerleştiği
Yedi Nefs Makamı
1. Zulmet makamı olup nefs-i natıka, o makamda EMMARE adını alır.
2. Nurlar makamı olup nefs-i natıka, o makamda LEVVAME adını alır.
3. Esrar (sırlar) makamı olup nefs-i natıka, o makamda MÜLHİME adını alır.
4. Kemal (olgunlaşma) makamı olup nefs-i natıka, o makamda MUTMAİNNE adını alır.
5. Vuslat (kavuşma) makamı olup nefs-i natıka, o makamda RAZİYYE adını alır.
6. Fiillerin tecelli ediş makamı olup nefs-i natıka, o makamda MARZİYYE adını alır.
7. Sıfat ve İlahi İsimlerin tecelli ediş makamı olup nefs-i natıka, o makamda SAFİYYE adını alır.
1-Nefs-i Emmare
Nefs, gayr-i meşrû arzularını yapmaya hâkim ise emmâredir. Yusuf sûresinde, ;Şüphesiz ki nefs, kötülüğü son derece emredicidir.; (Yusuf, 53) şeklinde mübalağa ile gelmiştir. Nefs, gayr-i meşru arzu ve isteğinin tesirinde mağlup olarak münkeri işliyor ve fiilin yasak olduğunu da biliyorsa bu nefs, emmâredir. Mesela kumar oynamanın, şarap içmenin haram olduğunu bildiği halde bunları işlemek gibi.
2. Nefs-i Levvâme
Hakk'ın emirlerine kısmen uyan; men ettiklerinden ise bazen kaçınan kaçınamadığında pişman olan; kendini zaman zaman kınayan ve levm eden nefstir. Eğer nefs, gayr-i meşrû hareketleri icrâya hâkim değilse; kısmen terbiye görmüş ve emirlere de riâyet gösteriyorsa levvâmedir.
3. Nefs-i Mülhime
Eğer nefs, terbiye ve tâatını artırmış, fakat arzu ve isteklerini hâlâ unutmamış, ancak bırakmış, mânevî terakki ve yükselmeye başlamışsa mülhimedir. Arzu ve isteklerini unutmamış demek; her ne kadar tâatı ve terbiyesi artmışsa da içinden nehy bulunan fiili icra etmek arzusu tamamen çıkmamış olan nefstir.
4. Nefs-i Mutmainne
Eğer nefs, kötü arzu ve isteklerini külliyen unutmuş, kötü fiili işleme arzusu içinden çıkmış ve mânevi terakkilere vücudunu vakfetmişse mutmainnedir.
5. Nefs-i Râziyye
Eğer nefis, bütün muradlarından ve makamlardan tecerrüd ederek tam bir teveccüh ile Allah;ın rızası yoluna sîreten yönelmiş ise râzıyedir.
6. Nefs-i Marziyye
Eğer nefis, bu fikre hizmet ve sıdk ile sebât ve istikamette devamlı olur ve bu sûrette Hakk nezdinde de hâli makbûl bulunursa marziyyedir.
7. Nefs-i Safiye (Kâmile)
Vehbi olan ledünnî ilme mahzar vâris-i enbiyâ sıfatıdır.
Copyright © 2025 Erbaalı İrfan Aydın Rights Reserved.
Devamını oku...